fbpx

Amazon “îngroapă” rezultatele căutării organice

Astazi, in felul cum Amazon a dezvoltat plasarea produselor pe pagina 1 si business-ul de 31 de miliarde de dolari pe care l-a creeat, face ca rezultatele ORGANICE a.k.a. Organic Rank sa nu mai insemne asa mult.

Imi amintesc prin 2017 cand aflam de Amazon cat de mult conta pe o piata asa mare ca US sa fii inclusiv pe PAGINA 2. Astazi nu mai insemni mare lucru daca te afli pe LOCUL 5 ORGANIC. Vezi mai jos de ce:

Din primele douăzeci de produse pe care un cumpărător le vede când caută pe Amazon, doar patru sunt rezultate organice. Mai rămâne puțin spațiu pentru rezultatele organice în partea de sus a paginii, zona care generează cele mai multe vânzări. Puține achiziții au loc dincolo de prima pagină a rezultatelor căutării. Și nu mulți cumpărători defilează până la capătul primei pagini.

Rezultatele căutării Amazon încep adesea cu o reclamă de marcă sponsorizată care afișează câteva produse, urmată de patru produse sponsorizate și patru rezultate organice. Apoi, încă patru produse sponsorizate (marcate ca „Evaluat foarte bine. Pe baza evaluării cu stele și a numărului de evaluări ale clienților”) și, în sfârșit, un anunț video sponsorizat care afișează un produs. Urmează recomandările editoriale din articole, produsele Amazon’s Choice (ce recomanda Amazon) și alte oferte.

Este nevoie să defilați peste trei ferestre ale browserului in materie de rezultate de căutare pentru a ajunge la al cincilea rezultat organic. Este nevoie de și mai multe glisări pentru a vedea al cincilea rezultat organic pe mobil. Astfel, există o diferență semnificativă între primele patru rezultate organice și restul – primul grup este semnificativ mai probabil să primeasca un click.

Din cauza proliferării rezultatelor sponsorizate, cumpărătorii sunt disproporționat mai probabil să cumpere un produs sponsorizat. Pentru mărci, asta înseamnă că diferența dintre a avea un rezultat bun in vanzari daca se afla pe locul 2 față de locul 5 organic ar putea fi substanțială. Iar diferența dintre a plati pentru reclama (de orice fel) față de a te baza pe plasarea organică ar putea sa duca la vanzari versus sa nu ai niciuna.

Amazon a fost pe calea transformării mai multor locuri favorabile de pe prima pagina în publicitate și împingând în jos rezultatele căutării organice de ani de zile. În primul rând, prin creșterea numărului de anunțuri, a numărului de anunțuri din partea de sus și a numărului de tipuri de anunțuri. În al doilea rând, prin introducerea conținutului editorial și a diverselor widget-uri de recomandare inserate printre rezultatele căutării. Toate acestea erau deja în vigoare încă din 2018-2019.

Aceste schimbări au creat afacerea de publicitate de 31 de miliarde de dolari. Ceea ce a inspirat pe alți retaileri să urmeze exemplul și să-și construiască afacerile de publicitate. eBay, Walmart, Etsy și alții încep să introducă mai multe destinații de plasare sponsorizate în rezultatele căutării. Practica este noua formă de taxe “pentru loc favorabil” (cunoscută și sub denumirea de taxe de plasare) văzută în comerțul cu amănuntul de zeci de ani. Deși toate piețele percep deja o taxă de tranzacție, un fel de taxă de sloting.

Acum un deceniu, rezultatele căutării Amazon erau în mare parte deterministe și meritocratice. Produsele care s-au vândut bine și le-au plăcut cumpărătorilor s-au clasat mai sus decât restul. Astăzi, aceasta este doar o parte din variabilele în joc. Mai de impact este să plătești pentru plasamente sponsorizate și să descoperi cum să fii prezentat de Amazon’s Choice sau de recomandările editoriale.

Amazon s-a transformat de la construirea de algoritmi pentru a afla cele mai bune rezultate de căutare și recomandări la ceva foarte diferit. Nu mai este ca pe vremuri cand ranking-ul organic si SEO jucau un rol imens in a avea un business de succes pe Amazon. Astazi, rezultatele organice sunt secundare publicității care a preluat controlul.

In alta ordine de idei. Daca ai bani de investit, e posibil sa vezi succesul mult mai devreme decat altii. In ce sens? Indiferent ca produsul tau este lansat nou pe piata, daca investesi in reclama poti lejer sa fii pe primul loc in partea de sus a paginii cand clientul cauta un Keyword specific produsului tau cu “Sponsored Brand”. Urmand pe a doua coloana sa fii primul ca sponsorizat “PPC sau Sponsored Product”, urmand o mica pauza ca apar rezultatele organice si undeva putin mai jos sa ocupi o mare parte din “real estate-ul” paginii cu un video sponsorizat. ( a se tine cont ca un video sponsorizat ocupa spatiu cat 4 produse).

Imaginati-va cati ochi puteti atrage pentru produsul vostru si cate vanzari se pot genera daca te aflii “pe locul potrivit” pe pagina 1? Cui ii pasa ca esti ranked nr.1 organic cand un seller nou lansat si cu capital e plasat deja cu 2 pozitii mai sus ca tine? Unde sa mai punem ca reclama se scumpeste an de an cu aproximativ 50%?

Asadar, multi dintre voi ati crezut ca modelul de business Private Label inseamna rank and set & forget. Muncesti 4h pe luna cum ziceau unii. Lansezi produsul cumparand reviews si aia a fost. Inca mai crezi asta?

Citeste si: Tipul de Afacere “Wholesale pe Amazon” Pros and Cons

Top 5 Tipuri de Afaceri pe Amazon

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *